Veelgestelde vragen

Hier vindt u een selectie vragen waarbij wij u direct van een antwoord kunnen voorzien. Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u contact met ons opnemen.

Inschrijven

Dat kunt u op 4 manieren doen:

 

  1. Online op deze website bij het formulier: inschrijving
  2. Telefonisch op nummer 071 - 566 16 50 en eventueel inspreken als u het antwoordapparaat treft
  3. Per e-mail op: mail@pvmhbnix.nl
  4. Per Whatsapp op nummer: 06 - 86 61 04 22

Ja. U kunt uw kinderen online inschrijven.

Welkom in onze praktijk. Overstappen is heel eenvoudig. Online kunt u zich als nieuwe bezoeker inschrijven. Na uw inschrijving nemen wij contact met u op om de eerste afspraak te maken. Als u wilt geeft u bij uw oude mondhygiënist aan dat u overstapt naar een andere mondhygiënist. Daarbij vraagt u of deze uw relevante gegevens aan u toe wil sturen. Wij ontvangen deze graag weer van u. Wij hebben gemerkt dat dit beter werkt dan wanneer u hen vraagt het dossier rechtstreeks te sturen. Het is ook mogelijk dat wij een eigen dossier van u opbouwen, alleen kan het dan zijn dat we bepaalde onderzoeken opnieuw moeten doen.

Afspraak maken

Dat kunt u op 3 manieren doen:

 

  1. Op de website bij het formulier afspraak maken, tot 24 uur voor de afspraak
  2. Per e-mail op mail@pvmhbnix.nl. tot 24 uur voor de afspraak
  3. Per telefoon op 071 - 566 16 50 op dezelfde dag van de afspraak
    Hoe eerder u meldt dat een afspraak niet door kan gaan hoe beter wij de gereserveerde tijd weer kunnen aanbieden aan een ander. Schuif daarom deze boodschap niet voor uit maar zoek contact. Wacht u te lang dan kunnen we kosten in rekening brengen voor het te laat afmelden van uw afspraak.

In verband met de corona pandemie verzoeken we u niet meer dan 5 tot 10 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Maar u hoeft ook niet buiten te blijven als het regent.

Wij hebben ruime openingstijden klik hier voor de openingstijden.

Overdag is parkeren geen probleem in de zijstraten en op de Hoge Rijndijk. In de avond zijn veel mensen thuis en is het iets lastiger. Bent u slecht ter been, neem dan van te voren even contact met ons op. U kunt wel met de auto dicht bij de voordeur komen om afgezet te worden. Naast de praktijk zijn 2 oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Ja, wij werken uitsluitend op afspraak. U kunt zich eenvoudig aanmelden voor een afspraak.

Als u een ernstige klacht heeft raden wij u aan telefonisch contact op te nemen.

Natuurlijk kunt u bij uw favoriete mondhygiënist terecht. Onze mondhygiënisten werken alleen wel op verschillende dagen van de week.

Behandelingen

In onze praktijk wordt niet geboord. Onze behandelingen richten zich voornamelijk op het tandvlees. Wij werken rustig in het tempo dat u aankunt. Indien noodzakelijk kunnen we verdoven. Lees meer over pijnloze behandelingen. 

Iedereen zou er goed aan doen minimaal 1 keer in zijn leven een mondhygiënist te bezoeken. U krijgt dan een advies op maat hoe u het beste uw gebit dagelijks kunt reinigen. Hiermee kunnen veel problemen in de toekomst voorkomen worden.

Problemen zoals erosie, recessies, of ontstoken tandvlees geven vaak geen klachten en kunnen jarenlang onopgemerkt blijven. Indien wenselijk kunnen ze door de mondhygiënist in kaart gebracht en behandeld worden. Lees hier meer over tandvleesbehandelingen.

In het eerste jaar zijn er meestal meerdere behandelingen nodig om het gebit gezond te maken. Hoe beter dit slaagt hoe minder kosten u te verwachten heeft op de langere termijn, ook bij uw tandarts.

Bacteriën zijn er de oorzaak van dat het tandvlees gaat ontsteken. Het gaat gemakkelijk bloeden en ziet er soms rood en gezwollen uit. Ontstoken tandvlees hoeft niet altijd pijnlijk te zijn en blijft daarom veelal onopgemerkt. De mondhygiënist kan door middel van meting tussen tanden en tandvlees vaststellen of uw tandvlees ontstoken is. Als de ruimte ondiep is maar wel gaat bloeden is er sprake van gingivitis. Vanaf 4 mm diepte is er ook aantasting van kaakbot en steunweefsel(pocket) en noemen we dat parodontitis. Parodontitis geneest niet vanzelf zonder dat eerst de bacteriën uit de pocket verwijderd worden.

Gevolgen van parodontitis zijn dat u op langere termijn tanden en kiezen kunt verliezen, omdat het steunweefsel de tanden en kiezen niet meer vasthoudt. Als u merkt dat uw tanden en kiezen los gaan staan is dit proces vaak al ver gevorderd. Ook kan een slechte adem (orale halitose) ontstaan. Dit wordt veroorzaakt door de afbraak van eiwitten door bacteriën in de mond en op de tong. De mondhygiënist geeft hierop ook een gerichte behandeling. Lees hier meer over parodontitis.

Een implantaat is een schroef, het implantaat, die in het kaakbot vastgroeit met daarop een kroon of een brug, de suprastructuur. Om een implantaat succesvol vast te laten groeien en te behouden is het van belang dat vooraf een screening plaatsvindt van de patiënt, immers de eigen elementen zijn niet voor niets verloren gegaan. Het is van belang de bacteriële samenstelling van de mond te onderzoeken op specifieke bacteriën die het implantaat bij plaatsing kunnen besmetten. Als gevolg hiervan kan het steunweefsel rondom een implantaat gaan ontsteken en kan zelfs het implantaat verloren gaan en geëxplanteerd moeten worden. Is het implantaat en de suprastructuur eenmaal geplaatst dan is een goede nazorg en mondhygiëne instructie van groot belang. De mondhygiënist is hierbij een onmisbare zorgaanbieder.

Kosten

Wij snappen dat u niet graag voor verborgen of onverwachte kosten staat. Daarom geven wij u voorafgaand aan uw behandeling graag inzicht in de verwachte kosten. Na uw eerste afspraak en kennismaking in de praktijk kunnen wij u een kostenindicatie geven. Deze indicatie is afhankelijk van de staat van uw gebit en tandvlees en van eerdere behandelingen.

Bekijk hier onze tarieven voor de verschillende behandelingen.

De tarieven voor materialen die bij de behandeling worden gebruikt, liggen niet vast en worden apart op uw nota of declaratie overzicht vermeld. We zullen dit altijd vooraf met u bespreken.

Kinderen tot 18 jaar komen sowieso voor een vergoeding in aanmerking. De kosten voor de mondhygiënist worden door de meeste tandheelkundige verzekeringen voor 70 tot 80% gedekt. Let wel op, of tandheelkunde in uw eventuele aanvullende pakket zit en tot welk maximumbedrag u verzekerd bent.

Betalen

U ontvang na elke behandeling een digitale factuur op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Wilt u liever een factuur per post ontvangen dan kan dat natuurlijk ook. Neemt u dan even contact met ons op. Wij declareren nooit rechtstreeks aan een verzekeraar.

U dient de rekening rechtstreeks aan ons te voldoen en kunt daarna uw rekening bij uw zorgverzekeraar indienen. De betalingstermijn is 14 dagen. Na het verstrijken hiervan ontvangt u een herinnering. Hebben wij 8 dagen hierna uw betaling nog niet ontvangen dan volgt een tweede herinnering met administratiekosten per post. Deze brief sturen we liever niet, denkt u dat u deze onterecht heeft ontvangen dan hebben we graag even telefonisch contact of er een misverstand is.  

De codes op de nota’s verwijzen naar de codes van de Nederlandse Zorg Autoriteit die de prijzen van de behandeling vaststelt. Zo weet de zorgverzekeraar welke behandeling heeft plaatsgehad.

U kunt het liefst even bellen met vragen over een nota.

Gegevens & voorwaarden

Dit kan telefonisch, via een bericht op onze website of in de praktijk.

Voor een goede tandheelkundige behandeling is het noodzakelijk om van iedere patiënt een tandheelkundig dossier samen te stellen. Het tandheelkundig dossier bevat niet alleen aantekeningen over uw gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken, maar ook medische gegevens zoals aandoeningen en medicijngebruik behoren in het dossier.

Ondanks alles kan er iets misgaan. Dat vinden wij heel vervelend. Hier vindt u meer informatie hoe u een klacht kenbaar kunt maken. 

Dit kan telefonisch, via een bericht op onze website of in de praktijk.